Orlando 

naar de gelijknamige roman van Virginia Woolf 

3 t/m 28 juni 1992 

 

'Al met al ligt het niet in ons vermogen de lengte van een mensenleven te schatten, want niet zodra zeggen wij dat het eeuwen duurt of wij worden eraan herinnerd dat het sneller verloopt dan het neerdwarrelen van een rozeblad.' 

 

In de roman 'Orlando' beschrijft Verginia Woolf het leven van de jonge edelman Orlando. Hij groeit op in het Elizabethaanse tijdperk, ondergaat op straat en aan het Hof zijn eerste verliefdheden, vertrekt na een mislukking als schrijver uit Engeland waarna hij als Buitengewoon Gezant de 17e eeuw in Constantinopel meemaakt, alwaar hij veranderd in een vrouw, die, na omzwervingen tussen zigeuners en zeelui naar huis terugkeert om geknecht te worden in het Victoriaanse Engeland. 

Uiteindelijk eindigt Woolf haar beschrijvingen van Orlando als een jonge zelfbewuste vrouw die in het begin van de twintigste eeuw haar eigen auto bestuurt. 

Bijna 4 eeuwen geschiedschrijving, waarin de hoofdfiguur slechts 20 jaar ouder wordt. Zo heeft Woolf de geschiedenis gebruikt om de persoonlijke ontwikkeling van een individu aanschouwelijk te maken. 

Woolf noemt haar boek een biografie; maar door critici is de roman ook wel beschreven als de langste en charmantste liefdesbrief van deze eeuw. En dat is niet zo verwonderlijk als je bedenkt dat haar vriendin Vita Sackville-West model heeft gestaan voor de Orlandofiguur. 

 

In de Voorstelling heeft Bonheur de biografe Woolf opgevoerd als verteller, zodat de schrijfster in feite letterlijk aanwezig was. De biografe, wiens vleesgeworden fantasie Orlando is, vertelde met fascinatie en fantasie over haar droomfiguur, een ideaal mens, gecreëerd vanuit een liefde, rijk geschakeerd met humor, tederheid, scepcisme, intelligentie en avontuur. 

Naast dit personage waren er twee figuren, de zogenaamde handlangers, die weliswaar diezelfde manipulatieve functie als de verteller hadden, maar dan in rechtstreeks contact met de Orlandofiguur. Deze bezat niet de mogelijkheid tot afstand nemen en werd dus ingeleefd gespeeld. 

 

Al vertellend ontstonden er situaties waarin orlando terecht kwam, en al spelend werd Orlando met veranderende omgevingen en verschillende personages geconfronteerd. in dit spel van afstand nemen, inleven en betrachten werd Orlando als het ware door de tijd geduwd.  

Zo gaf Bonheur gestalte aan de ontwikkeling van orlando in een doorlopende lijn. Het publiek zag een romantische, verlegen jongeling uitgroeien tot een charmante, zelfstandige vrouw. 

 

spel Lilian van Bennekom, Annekee van Blokland, Olaf de Rooij, Francis Wijsmuller 

script Annekee van Blokland 

regie Annekee van Blokland, Peter Sonneveld 

dramaturgie Martine manten 

vormgeving & kostuums div 

coördinatie vormgeving en licht Trudi Maan 

 

 

Reserveringen

Aantal kaarten: 

Totaalbedrag: 

bevestigen

 

bonheur theaterbedrijf rotterdam

 

010 404 67 16bonheur@bonheur.nlcolofonblogtwitterfacebook

Naam

 

Voorstelling

 

Reactie *

Mijn reactie mag ook op de facebook-pagina van Bonheur geplaatst worden

 

Velden met een * zijn verplicht.