donderdag 10 december 2009

De lente van Onder Melkwoud 

- door Joost Dekker 

De koppen zijn eraf. De Kleine Eva zit erop, de spannende, stoute avonden Decamerone-lezen tijdens de Hotel Bonheur Lounge ook. We zitten inmiddels diep in het theaterseizoen, en de repetities van de volgende voorstelling, Onder Melkwoud, zijn begonnen. De acteursgroep is versterkt met twee dames, Laura Mentink (u wellicht al bekend van Karakter) en Merle Minjon (haar eerste keer bij Bonheur). 

 

Al op de eerste repetitiedag lag er driehonderd meter gebogen staal voor ons klaar: het decor. Wederom een ontwerp van de hand van Jasper Niens, wederom mooi en inspirerend (maar ik verklap verder niets!).  

 

Het is een weelde voor een acteur om te mogen beginnen in een 'af' toneelbeeld. Vaak zijn er wel ideeën van de decorontwerper, vaak ook een maquette, maar meestal begin je te repeteren in een lege ruimte. Je probeert je dan als acteur te verhouden tot het denkbeeldige decor, je speelt als het ware je rol én de spullen. Nu kunnen we ons richten op onszelf, en kunnen we al spelen mét het decor. Het geeft het begin van de repetities een prettig 'kontje'.  

Overdag stormen we door het stuk heen, zetten alle scènes 'in de grondverf' en 's avonds is het teksten leren en liedjes instuderen (ja, u hoort het goed, liedjes...). Veel werk, in sneltreinvaart, om voor de kerst een beeld te kunnen hebben van wat de voorstelling ongeveer zal worden.  

 

De tekst die we mogen spelen is rijk en van een barokke schoonheid - Dylan Thomas schreef een meesterwerk, dat wordt me steeds duidelijker. Je volgt in dit stuk (wat oorspronkelijk geschreven is als hoorspel) een nacht en een dag lang de inwoners van het Welse plaatsje Llaregyb. Je hoort niet slechts de woorden die de personages uit spreken, je hoort ook hun dromen en gedachten. Je maakt kennis met al hun verlangens, wensen, begeertes en geheimen. En... het is lente in Llaregyb - de vogeltjes bouwen hun nestjes, de bloempjes gaan open en lonken met hun stampertjes de bijtjes naar hun kelken, de konijntjes zoeken elkaar op in het hoge gras van het veld - rara waar het hart der mensen vol van is... 

 

Laura, Merle, Michiel en ik spelen ieder ongeveer een tiental onderling sterk wisselende rollen. Het spectrum is breed. Zo vertolk ik bijvoorbeeld de blinde, gepensioneerde zeekapitein Kaptein Kat, maar ook de volumineuze kwebbelkont Mrs. Dai Brood Eén. Veel uitdagingen en dus ook mogelijkheden om te kunnen spelen. Een aantal personages 'leven' nu al. Zoals Michiels Mrs. Dai Brood Twee, een zigeunervrouw die uit een kristallen bol de toekomst voorspelt aan de bewoners van Llaregyb en die op één hoge hak loopt. Vooral de wijze waarop hij dat onevenwichtige lopen speelt is sterk en het effect daarvan is, zonder te overdrijven, hilarisch. Ruurt speelt de Stem, de vertellende rol die als rode draad door het stuk loopt, die het publiek uitnodigt het dorpje te 'bezoeken' en die vertelt van de bewoners, hun doen en laten en hun geheime gedachten.  

 

De contouren van de voorstelling beginnen zich af te tekenen, de deur naar Onder Melkwoud staat open. Het lonkt en wacht om ontdekt te worden. De komende fase van de repetities vind ik altijd de mooiste, waarin de snelle ontdekkingen van de eerste fase meer diepte krijgen, en de woorden niet alleen gekend zijn maar gedroomd kunnen worden, waardoor ze je als acteur opeens weer kunnen overvallen en onverwachts inspireren. In deze periode onderzoek je het wezen van de voorstelling, haar 'ware ik' en mag je haar voor het eerst vinden. Als je mooie teksten speelt is dat altijd bijzonder en Onder Melkwoud is zonder twijfel zo'n mooie tekst; ik ben benieuwd naar wat komen gaat. 

 

 

 

Reserveringen

Aantal kaarten: 

Totaalbedrag: 

bevestigen

 

bonheur theaterbedrijf rotterdam

 

010 404 67 16bonheur@bonheur.nlcolofonblogtwitterhyves

Naam

 

Voorstelling

 

Reactie *

Mijn reactie mag ook op de facebook-pagina van Bonheur geplaatst worden

 

Velden met een * zijn verplicht.